Siem Reap

Hallo lieve allemaal,

Hier ons echte eerste reisverslag vanuit Siem Reap, Cambodja. We zijn hier nu 5 dagen en morgen gaan we door naar Battambang, een klein plaatsje ongeveer 3 uur hier vandaan.
Siem Reap staat natuurlijk bekend om de tempels, waaronder Angkor Wat. Wij hadden een pas gekocht voor 3 dagen, zodat we veel tempels konden bezoeken.
Op dag 1 hebben we het stadje verkend met de fiets. We hebben een beetje rond gedwarreld en zijn uiteindelijk een heel leuk klein schooltje tegen gekomen. Het was een soort van basisschooltje met een aantal klasjes.. en heeeeel veel leerlingen. Allemaal even schattig! Hier hebben we een tijdje rond gekeken. Daarna zijn we verder gegaan met onze verkenning.
Op dag 2 besloten we het avontuurlijk aan te pakken. We wilden de zonsopgang zien bij Sra Rang, een meer binnen het tempelcomplex. Maar i.p.v. een tuk tuk, wat hier heel gebruikelijk is, gingen wij met de fiets. Om 4.30 uur zijn we dus op ons fietsje gestapt. Eenmaal bij de entree aangekomen dachten we echt: “: Nou, dat is toch helemaal niet ver! Waarom doen dit niet meer mensen?” Niet wetend dat er nog vele kilometers achter de entree zouden volgen. Na heel wat gefietst kwamen we op een onverlichte weg aan. Oh ja ter informatie, de fietsen hier hebben helaas geen licht. Achter de tuk tuk’s aan zijn we de onverlichte weg opgereden. Helaas reden die wat sneller en fietsten we dus al snel in het pikkedonker! Met behulp van een klein beetje maanlicht zijn we toch nog door gefietst. Totdat we op een splitsing kwamen en eigenlijk geen idee hadden waar we nu eigenlijk waren. Het is er heel dicht begroeid en er was geen tuk tuk of motor te bekennen. Gelukkig hoorde we in de verte een fietsbelletje! Toen begonnen we te roepen: “Hello, hello, we’re here!” Twee Maleisische meisjes waren ook op de fiets, ook zonder licht! Gelukkig hadden ze een smartphone met flits. Met de telefoon in het mandje fietste een meisje voorop. De rest volgde. Wat een redding! Een paar kilometer verder kwamen we dan eindelijk aan op onze bestemming. We moeten zeggen, het was wel echt de moeite waard! We hebben een prachtige zonsopgang gezien en echt heel veel mooie foto’s gemaakt. Na de zonsopgang hebben we nog andere tempels bezocht op ons fietsje! Met veel zadelpijn zijn we uiteindelijk in ons guesthouse beland.
Op dag 3 zijn we wederom de zonsopgang gaan bekijken, deze keer bij Angkor Wat. Deze keer leek het ons toch verstandiger om een tuk tuk te nemen 😉 hihihi.. Toen merkte we eigenlijk pas hoe immens groot het hier is! De afstanden tussen de tempels zijn enorm! Een van de mooiste tempels lag op ongeveer 32 km afstand, the Lady temple. Deze tempel had ontzettend gedetailleerde graveringen op de muren en had een andere tint dan alle andere tempels. Op de terugweg zijn we even gestopt bij het landmine museum. Een heel klein museum, maar zeker de moeite waard. Dit is een museum van een Amerikaanse man die hier actief bezig is met het verwijderen van landmijnen. Wat hier echt nog steeds een heel groot probleem is en veel slachtoffers veroorzaakt. De verhalen die hij vertelde waren heel erg indrukwekkend. Hij vangt veel landmijn slachtoffers op en zorgt dat deze aan het werk kunnen of geschoold worden. Een heel goed project dus!
Op dag 4 hebben we even een tempel break genomen en zijn we gaan zwemmen bij de over buren. We dachten “lekker even afkoelen”.. Nou koel was het zeker! Het water was echt ijskoud! Maar.. we hebben na heel lang hyperventileren toch een paar baantjes getrokken. Daarna toch maar weer vlug in de zon gaan zitten. We hebben het dus maar gehouden bij die ene plons! Toen andere toeristen kwamen konden we lachen! Hihi..
’s Avonds hebben we onszelf getrakteerd op heel veel lekker eten en een voetenmassage. Aaauuw dat deed pijn! Het was een reflexologie massage. Weer een ervaring rijker. De pijn werd gelukkig steeds minder.
Op dag 5 hebben we weer tempels bezocht. Daarna zijn we nog naar het war museum gegaan. Dit wordt gerund door landmijn slachtoffers en bezit allerlei oorlogsmateriaal. Persoonlijk vonden we het niet bijzonder in vergelijking met bijvoorbeeld het war museum in Penang. Maar ach.. het is eens wat anders.
In de avonden zijn we elke keer naar het stadje gegaan om lekker te eten, te drinken en te ontspannen.Dit was het weer voor even, de volgende verslagen zullen jullie nog wel voorbij zien komen.